Z telekomunikací lidé běžně neodcházejí. Jsme komunita

Z telekomunikací lidé běžně neodcházejí. Jsme komunita

Veronika Bezděková pracuje v CETINu na pozici manažerky mezinárodních datových služeb. Pravidelně tak vyjednává obchody s telekomunikačními giganty, jako jsou Orange nebo AT&T. Přečtěte si v rozhovoru, jak se z administrativní pozice vypracovala přes obchodnici až na pozici vedoucí. Řeč přijde i na to, jaké to je skloubit manažerskou práci s péčí o vlastní farmu.
 

Co jste vystudovala?
Vybrala jsem si soukromou vysokou školu La Escuela Superior de Marketing y Administración v Barceloně. Samotné studium probíhalo v Praze, titul jsem obhajovala v Barceloně. Zabývala jsem se podnikovou ekonomikou a marketingem.

Jak jste se dostala k telekomunikacím? 
Před nástupem na vysokou školu jsem začala chodit na brigádu do telekomunikační společnosti Aliatel. Byl to menší alternativní poskytovatel vedle Českého Telecomu, GTS nebo T-Mobilu. Po dvou měsících mi nabídli, jestli bych nechtěla zůstat na hlavní pracovní poměr, a já výzvu přijala. 

Takže jste prezenčně studovala a k tomu pracovala na plný úvazek?
Ano, bylo to sice těžší období, ale zvládala jsem oboje. V Aliatelu jsem měla na starost podporu retailových služeb, což byla administrativní pozice, která šla časově rozvrhnout. Ve firmě jsem byla asi dva a půl roku, než ji koupila společnost GTS. Následovala restrukturalizace, a i když mi nabídli jinou práci, cítila jsem, že je čas jít dál. 

Kam jste odešla? 
Nastoupila jsem do Českého Telecomu. Byla to pozice ve velkoobchodním oddělení, kde jsem měla na starost implementaci velkoobchodních služeb. Po dvou letech mi tehdejší nadřízený nabídl, abych přešla do sekce zřizování datových služeb pro mezinárodní zákazníky. Nabídku jsem přijala, protože to pro mě byla příležitost využít angličtinu a španělštinu. Začala jsem se tedy věnovat službám, které nyní prodávám.

Mohla byste přiblížit služby, o kterých mluvíte? 
Tehdy se jednalo převážně o datové okruhy. Klient si vlastně pronajímal drát, který vedl z jedné lokality do druhé. Tyto služby jsme realizovali jak v rámci České republiky, tak i v zahraničí prostřednictvím našich partnerů. Dnes už tyhle služby nahradil ethernet, který je flexibilnější, protože je možné přes jeden optický kabel protáhnout data více zákazníků. Je levnější a rychlejší.

Jak dlouho jste byla u zřizování datových služeb a kam vedly vaše další kroky?
Na této pozici jsem pracovala asi dva roky. Následně jsem využila příležitost, kdy odcházel z obchodního oddělení jeden z kolegů, a ucházela se o jeho pozici. S obchodníky jsem tehdy úzce spolupracovala, proto věděli, jak pracuji. Možná i proto jsem nakonec byla úspěšná a přijali mě. 

Co vás na obchodu lákalo?
Cítila jsem, že se potřebuji posunout dál, a nechtěla jsem už pracovat na administrativní pozici a být jen prvek podpory. Chtěla jsem se dál rozvíjet a obchod mi přišel jako ideálně široký obor, kde se člověk dokáže naučit spoustu věcí, když chce. 

Jak jste se dostala na vaši současnou pozici? 
Když se CETIN oddělil od O2, vzniklo nové obchodní oddělení mezinárodních datových služeb, do kterého jsem se vracela po rodičovské. Prodáváme datové služby globálním operátorům, jako je AT&T, British Telecom nebo třeba francouzský Orange. Původně jsem byla řadovým členem týmu. Po čase přišla nabídka, abych tým vedla. A já ji po zralé úvaze přijala.

Když si představím, že jsem AT&T, tedy obrovská americká telekomunikační firma, na co mi jsou služby v Česku?
Mezinárodní operátoři většinou obsluhují globální společnosti, které mají pobočky ve více zemích světa. Tyto společnosti však nechtějí samy ze své strany řešit telekomunikační služby na každém jednotlivém trhu. Je pro ně efektivnější obrátit se na jednoho telco poskytovatele, který má právě mezinárodní přesah. Takovým velkým operátorem je třeba AT&T. Tito operátoři se potom snaží budovat vztahy s telekomunikačními firmami v jednotlivých zemích, jako je třeba CETIN v České republice, aby dodaly mezinárodním zákazníkům místní datovou službu. 

A to je pro nás právě velká příležitost. Snažíme se s těmito telekomunikačními giganty budovat dlouhodobé vztahy, ulehčovat jim práci na vzdáleném trhu a pomáhat jim poskytovat jejich zákazníkům prémiovou službu.

Kolik je vás v týmu a jak v něm fungujete?
Jsme malý tým: já, dvě další obchodnice a jedna kolegyně, která nám pomáhá s administrativou. Zákazníky máme mezi sebou rozdělené nejen podle našich preferencí, ale samozřejmě také s ohledem na množství práce a potenciálu každého partnera. Naší prioritou je maximalizace výnosů a rozvoj spolupráce. 

Jaké dovednosti k tomu potřebujete? 
Rozhodně znalost telekomunikačního trhu a jednotlivých společností, protože speciálně pro velkoobchod jsou mezilidské vztahy opravdu důležité. A to nejen u nás. Vnímám, že ve všech telekomunikačních firmách zůstávají lidé dlouho – jsme taková komunita. Pozoruji to na konferencích, kam jezdím pravidelně asi dvakrát ročně. Vždy tam panuje příjemná atmosféra a potkávám lidi, které znám deset dvacet let. Takové dlouhodobé vztahy samozřejmě pomáhají také při práci. Když je nastavená důvěra, byznys pak jde mnohem rychleji.

O jaké konference jde? 
Jedná se o setkání pro globální poskytovatele připojení, provozovatele infrastruktury, datových center, poskytovatelů cloudu, satelitních operátorů z celého světa. 

Má jednotka se rozhodla pro účast na jedné z největších konferencí – Capacity Europe konanou v posledních letech v Londýně. A také pro CEE Summer Belgrade, která je naopak jedna z menších a je více zaměřená na balkánské partnery. Naším cílem je potkat se tam s našimi stávajícími partnery, sdílet novinky, vyjednat nové dohody, posílit partnerství. Současně je to skvělá příležitost prezentovat CETIN a vytvořit partnerství nová.   

Jezdíte na konference, případně jinak spolupracujete, také s kolegy z dalších zemí, kde CETIN podniká?
S kolegy spolupracujeme, ale netvoříme jednotný tým, což ani není záměr. Nicméně navenek vystupujeme a fungujeme částečně jako skupina. Na konference jezdíme často společně, ale jinak jsme nezávislí a kooperujeme pouze na určitých projektech.

Třeba se snažíme svým zákazníkům prodat služby také v zemích našich zahraničních kolegů. Máme proti nim výhodu dlouhodobých vztahů a podepsaných smluv s těmi největšími operátory, které můžeme rozšířit i na další země. Výhodné je to pak i pro naše zákazníky. Podepsat smlouvu s někým úplně novým je velmi složité. Celý proces trvá klidně rok až dva, protože musí dojít ke vzájemné certifikaci, aby byla smluvně zajištěna kvalita služeb. Přihlíží se i k etice podnikání a dalším aspektům, které se dnes sdružují pod zkratkou ESG. 

Jak vypadá váš běžný pracovní den nebo týden? 
Manažerská část mé práce se každý den liší. Kromě vedení kolegyň se účastním i komunikace s managementem u našich zákazníků. Současně reportuji směrem do CETINu a spolupracuji na projektech s naším top managementem. Kromě toho, že jednotku vedu, pečuji ještě o dva největší zákazníky Orange a British Telecom.

Orange jsem si ponechala kvůli nadstandardním vztahům, které tam mám. Věřím, že z této spolupráce zatím dokážu přinést CETINu nejvíce právě já. Je to prostě má srdcovka.

British Telecom je zákazník, kterého jsem musela v nedávné minulosti získávat zpátky. Nechtěla jsem delegovat péči o takový vztah na obchodníka, kterého neznají, a proto se jich ujala sama. V minulosti jsem měla totiž BT v kompetenci jako obchodník téměř deset let. Dokázala jsem tedy lépe navázat na naši předchozí spolupráci. 

Jak nad svou manažerskou rolí uvažujete? 
Pro mě je nejdůležitější naplňovat vizi, kterou jsem si pro naše oddělení předsevzala a obhájila. Naším cílem je využít u každého partnera potenciál, který na našem trhu má. To znamená, aby přes nás zřídil co nejvíce služeb. Neustále hledáme nové oblasti spolupráce. 

Chceme být pro každého partnera volbou číslo jedna a současně naplňovat očekávání managementu CETINu. K dosažení tohoto se samozřejmě neobejdu bez svého týmu, kterému se snažím být podporou. Kromě nastavení strategie a zprostředkování informací z top managementu jsem tu pro ně k dispozici pro konzultaci, srovnání myšlenek nebo určení strategie u jednotlivých partnerů. Vnímám, že jsem tu také proto, abych jim interně zajistila vše potřebné k práci, a ony se tak mohly soustředit právě na obchod.

Co vás na vaší práci nejvíce baví? 
Rozhodně práce s lidmi. Baví mě práce s kolegy i zákazníky. Pečuji o osobní kontakt s našimi největšími klienty, které pravidelně každý čtvrtrok navštěvuji. Mám ráda také konference, i když jsou náročné, protože je to čas naplněný schůzkami téměř bez přestávky od rána do večera. Po skončení oficiální části jsou ještě pořádány večírky, kde se ladí vztahy neoficiálně. 

A co vás na vaší práci baví naopak nejméně? 
Asi některá interní vyjednávání, kde jdou proti sobě zájmy mého oddělení s nějakým jiným. Občas je to náročné, ale chápu, že jinak to nejde. 

Jak relaxujete nebo trávíte volný čas? 
Přes týden je to dost rychlé. Po práci trávím čas s rodinou – jdeme ven, dáme si společnou večeři… Večer si užívám čas, který mám pro sebe, tím, že si čtu nebo poslouchám podcasty na různá témata. Aktuálně se zaměřuji na celostní medicínu. O víkendu jezdíme do našeho druhého domova – na farmu u Votic. Z původního snu o malé dřevěné chaloupce se stal poměrně velký dům a 170hektarová farma, kde chováme slepice, krávy, koně a hospodaříme na polích. Když už potřebujeme trochu odpočinek od fyzické práce, jdeme se s manželem projet na koních nebo si uděláme rodinný výlet na krosových motorkách.  

To zní zajímavě, můžete nám o farmě říct ještě více?
Původně to měla být fakt malá chalupa. Ale postupně se to nabalovalo. Nejdříve jsme si pořídili ovce, aby nám spásaly trávu kolem domu. Pak nám jeden farmář vnukl nápad, že jsou super kravičky, tak jsme si nějaké také pořídili. A tak to šlo dál. Dneska máme zvířat už více a rozmnožilo se nám i zemědělské vybavení. U nás se nekupují naleštěná auta, ale traktory. Farma už zkrátka potřebuje více péče, než jí stíháme o víkendech dávat my dva s manželem. Proto máme dva zaměstnance, kteří nám s ní pomáhají. 

Co byste přála CETINu na příštích 5 až 10 let?
Přála bych mu, aby zůstal věrný hodnotám, které si nastavil. Aby zvládl transformaci telekomunikací a vyšel z ní jako vítěz. Také bych mu přála, aby zůstal ve větší míře v rukou českého majitele.  

Co transformace přinese?
Musíme najít nové cesty a produkty. Kolegové pracují třeba na smart cities, privátních sítích a podobných záležitostech. Pro CETIN bude v dalších letech pořád důležitá výstavba FTTH. Jelikož jde o komplikovaný a zdlouhavý proces, který je závislý na třetích stranách, bude to určitě něco, čemu se budeme ještě nějakou dobu věnovat.