V CETINu pro mě vytvořili pozici

V CETINu pro mě vytvořili pozici

Psali jste někdy na e-mail zrychlujemecesko@cetin.cz? Na druhé straně dlouho seděl Ondřej Borusík. Přečtěte si, jak práce na infomailu vypadá.
 
Jak jste se dostal k práci v CETINu?
Rozhodl jsem se, že ke konci roku 2019 skončím v tehdejší práci. Bylo to u jednoho z operátorů. Chtěl jsem zůstat v telekomunikacích a přes známého se můj životopis dostal i do CETINu.
 
Nabídli mi pozici, kde šlo hlavně o volání a potvrzování termínů návštěv techniků. Řekl jsem si, že by to mohlo být zajímavé a šel jsem na pohovor.
 
Byl podle vašich představ?
Vůbec ne. Byl to jeden z mých nejrychlejších pohovorů. Stačilo nám ani ne deset minut. Po popsání pozice mi chtěli říct i víc o CETINu. To jsem je hned zastavil. O firmě už jsem si totiž něco zjistil a věděl, jak funguje. Ještě jsem dodal, že co se týče technologií, úplně negramotný taky nejsem a vím, jak internet funguje. Udělal jsem podle mě dobrý dojem a za chvíli šel domů.
 
Takže vás na tohle místo bez potíží přijali?
Tak jednoduché to nebylo. Sice mi zavolali hned další den, ale s nabídkou na úplně jinou pozici. Která navíc ještě ani neexistovala. To mi samozřejmě přišlo zajímavé. A do CETINu jsem přišel na další schůzku. 
 
O jakou pozici šlo?
Manažerka oddělení mi řekla, že existuje projekt Zrychlujeme Česko. Ale nemají tam ještě moc kolegů, a proto ani přesný popis mojí nastávající práce. Takže bude i na mně, jak si všechno nastavíme. To se mi líbilo a řekl jsem, že to zkusím. 
 
Jakou práci jste dělal před nástupem do CETINu?
Asi dva a půl roku jsem působil u jednoho z významných partnerů CETINu. Ale různé technologie mě bavily už dřív. Na půl úvazku jsem pracoval třeba ve firmě, která vyrábí součástky do aut. 
 
Jaká je vaše práce snů?
Různě se to měnilo. Od klasiky jako popelář nebo bagrista se to posunulo někam k vývoji počítačových her. Hrál jsem už odmala. Bavil mě třeba Vlak, Princ z Persie nebo Assassin's Creed. Tuhle herní sérii hraji už asi čtrnáct let. Hodně jsem se rozehrál i během lockdownů a pandemie. Za rok 2020 jsem měl nahraných snad přes tisíc hodin na playstationu a k tomu něco málo i na počítači.
 
Co dalšího děláte ve volném čase?

Rád trávím čas s manželkou. Třeba na společných výletech. Necelé dva roky máme i pejska. Takže když je nějaká volná chvíle, rádi s ním jdeme do přírody. 
 
Už odmala také rád čtu. Hlavně fantasy, které mě dostalo i do herního světa. Když vidím na přebalu draka s elfem, hned mě taková knížka zaujme. Poslední dobou mě baví třeba i bowling. 

Když se vrátíme k práci, stál jste tedy na začátku projektu Zrychlujeme Česko. Na starost jste měl především zákaznickou podporu. Jak na začátky vzpomínáte?
Než jsem nastoupil, zákaznická podpora u Zrychlujeme Česko stála na práci jednoho brigádníka. Ten většinu dotazů přeposlal kolegům a čekal na odpověď. Nefungovalo to úplně tak, jak bych si představoval. 
 
Já nastoupil na plný úvazek s cílem vyřizování dotazů zrychlit. Naučil jsem se s potřebnými programy a bral víc zodpovědnosti na sebe. Zákazník díky tomu dostal odpověď mnohem rychleji. 
 
Jaké na to byly ohlasy od zákazníků?
Všiml jsem si, že se jejich reakce změnily. Na začátku lidé maximálně poděkovali za odpověď. Po nějaké době nám začaly chodit i dlouhé e-maily. Lidé psali, že jsou vděční buď přímo mně, technikům, nebo CETINu jako firmě. Tyhle pochvaly se samozřejmě dostaly i dále mezi kolegy a všichni měli radost.
 
Kolika lidem jste dokázal během dne poradit?
To se dost lišilo. Nejvytíženější období bývá podzim a jaro. To jsme dostávali klidně šedesát nových dotazů za den. Rekord je někde okolo stovky mailových odpovědí. A k tomu i nějaké telefonáty. Občas mi přišlo lepší lidem zavolat, než jim jen psát. 
 
Jak vlastně ověření dotazu probíhá?
Většinou jsem začínal na naší veřejně dostupné mapě pokrytí na adrese www.zrychlujemecesko.cz. Pak následovalo kolečko interních programů. Dohromady jich máme dvanáct. Ale většinou mi stačilo využít třeba jen čtyři. Zjišťoval jsem, jestli je na adrese aktivní služba, jestli správně funguje a jaká je reálná rychlost. Umíme na dálku zjistit třeba i kvalitu kabelu. Další postup se pak různě měnil podle konkrétního dotazu. 
 
Za jak dlouho dostane zákazník odpověď?
Strop bývá 48 hodin. První odpověď pošleme vždycky do 24 hodin. Většinou je už finální. Když ještě něco ověřujeme u kolegů, odpovíme, že se případem zabýváme a zjišťujeme další informace.
 
Vzpomenete si na nějaké kuriózní dotazy? 
Takových vzpomínek mám hodně. Objevovaly se třeba otázky, jestli modem a internet nebudou vyzařovat záření, které vám uvaří mozek. 
 
Jednou se nám člověk přiznal k tomu, že nám krade vedení. Stěžoval si, že sousedovi služba funguje, a jemu ne. My jsme ho však nikde v systému neviděli. Nakonec jsme z něj dostali, že si otevřel naši venkovní skříň a sám se připojil. A podobných historek bych mohl říct ještě mnohem víc. V práci jsem se určitě nenudil.
 
Už pár měsíců ale pracujete na oddělení regionálního rozvoje obchodu a infrastruktury. Co děláte tam?
Hlavní náplní práce je komunikace. Bavím se se zástupci samosprávy, vlastníky domů, developery i s koncovými zákazníky. Proti minulé pozici se dostanu mnohem častěji do terénu. Procházím lokality, kde chceme stavět optiku, a chodím i na různé schůzky. Je to živější. 
 
Co je tedy vaším hlavním úkolem?
Snažím se obchodně i marketingově co nejvíc vytěžit dané lokality. Lidem říkáme, že mají možnost rychlejšího internetu a jaké jsou výhody naší sítě. Často se bavím s lidmi, kteří internetu tolik nerozumějí a je potřeba jim všechno srozumitelně vysvětlit. Proto je důležité si zachovat lidskost a mít trpělivost.
 
S trochou nadsázky je mým úkolem prostě udržet úsměv 24/7.
 
Co vás na práci nejvíc baví?
Hlavně různorodost a orientace na zákazníka. Snažíme se jim vždycky vyjít vstříc. Neplatí, že jejich případ nepasuje do nějaké šablony a tím to pro nás končí.
 
Co vás naopak baví nejmíň?
Určitě administrativa. Navíc jsme velká firma, takže uvést v život nějaké změny trvá dýl, než bych si přál. Ale výsledky za to čekání nakonec stojí. Z toho mám radost. 
 
Moc mi nevyhovují ani open space kanceláře. Je tam velký ruch. Doma se mi pracuje líp a udělám toho víc. Takže v tomto mi home office během covidu vyhovoval. Celkově mám technologie opravdu rád a zlepšují mi život. Takže práce z domu za pomoci internetu mi vyhovovala. 
 
Jaké máte doma připojení?

Mám metaliku od CETINu. Za poslední roky jsem se dostal z nějakých 50 Mb/s na dnešních 250 Mb/s díky bondingu. To mi teď krásně stačí. Všechno funguje, i když mám připojený playstation, televizi, počítač… Z metaliky se u mě povedlo vyždímat maximum.
 
Co byste přál CETINu na příštích 5 až 10 let?
Přál bych mu navázání větší spolupráce s vedením měst a obcí. Řešíme teď budování optiky hlavně v menších obcích a intenzivnější spolupráce se starosty by nám pomohla.
 
Kde vidíte budoucnost internetu v příštích 5 až 10 letech?
Zajímavé mi přijde vše okolo NFT. Virtuální svět se stává víc skutečným. Zatím jde sice hlavně o prodej obrázků, ale věřím, že to bude prostupovat i do dalších oblastí. 
 
Obecně bude podle mě internet všude. Vidíme to už teď třeba v pražském metru. Je tam LTE i 5G a na internetu tam jsou najednou skoro všichni. Do budoucna přibude ještě víc chytrých zařízení. Dovedu si představit, že internet budou mít v autě třeba i popeláři. A za jízdy klidně zváží hmotnost odpadu.