Transformace v CETINu je pro mě zatím nejpřátelštější a nejlehčí. Lidé jsou tu velmi nápomocní

Transformace v CETINu je pro mě zatím nejpřátelštější a nejlehčí. Lidé jsou tu velmi nápomocní

Jak v CETINu vypadá transformace? Proč je potřeba? A kdo je Peter Kukura, který ji u nás má na starost? Odpovědi na nejen tyto otázky najdete v článku, který vznikl na základě CETIN podcastu. 

Podcast si můžete poslechnout zde: https://bit.ly/3Rja9cv

Peter nastoupil do CETINu v dubnu minulého roku na pozici manažera transformace. Aby pokračoval v přechodu firmy z klasického waterfall projektového řízení na flexibilnější agilní. 

V podobných rolích v té době působil už patnáct let. Začínal v české Komerční bance a pak vyrazil do světa. Pracoval pro Home Credit v Indii a Číně, kde se účastnil transformace místních poboček. Během svých zahraničních cest se setkal se dvěma úplně odlišnými kulturami a mentalitami zaměstnanců. „Indové jsou velmi hraví, kamarádští a soudržní, šéf je tak musí bavit. Výhodou je, že všichni mluví anglicky. Naopak v Číně neumí anglicky skoro nikdo. Číňané jsou navíc velmi vážní a respektující. Pracovat s námi chtěli jen za cenu toho, že z toho něco budou mít,“ vysvětlil Peter. 

Od začátku srpna u nás převzal také projektové aktivity celé CETIN Group a stal se Head of Group PMO. „Neznamená to ale, že se transformace rozšiřuje i na zbytek skupiny. Tyto průniky budeme teprve hledat,“ objasnil Peter. 

Svůj úkol v CETINu vidí hlavně v tom, aby správně nastavil možnosti, jak spolu kolegové mohou komunikovat. „Firmy často pokračují v zajetých historických schématech, které brání optimální interakci mezi zaměstnanci. Problematické jsou například oddělené kanceláře. V takovém případě člověk nemá tolik šancí potkávat kolegy a je pak mnohem těžší společně řešit nějaké problémy,“ vysvětlil Peter. Uzavřené kanceláře začínají naštěstí v současnosti mizet a vyklízejí prostor pro open spaces. 

Další překážkou spolupráce mezi spolupracovníky bývá podle Petra až přespříliš schůzek. A nebylo tomu jinak ani v CETINu. „Především manažeři mají často od rána do večera naplánované schůzky, které jsou ale často neefektivní. Pak nestíhají svoji práci a jsou přepracovaní,“ řekl. 

Podle něj je řešením úplná změna systému. „Lidé by se měli ve vymezeném čase soustředit na svoji práci a na svůj výkon a až ve zbytku času se potkávat,“ uvedl Peter.

Velké množství schůzek je způsobené i tím, že se firmy soustředí na příliš mnoho aktivit najednou. V CETINu to byly v loňském dubnu stovky rozpracovaných aktivit a požadavků. „Zjistili jsme, že aby jedna kolegyně zvládla všechnu svoji práci, potřebuje asi dva a půl svých kapacit,“ popsal Peter. 

Zaměstnanci proto svoji práci běžně dodělávali po večerech a víkendech, a i tak ji ne vždycky stíhali. „Řešením bylo zastavení čtyřiceti procent všech rozběhlých aktivit napříč CETINem,“ objasnil manažer.

Efektivní spolupráci mezi zaměstnanci často brání také zastaralé technologie. „Firmy mívají takzvané legacy systémy – systémy, které roky fungují stejně. Pokud je chce firma vyměnit, musí dojít k obrovské restrukturalizaci,“ uvedl Peter. A právě do té se CETIN pustil. „Naše transformace je z poloviny právě o adopci nových moderních technologií,“ dodal.

Podle Petra zaměstnanci nové technologie většinou oceňují. „Každý člověk si rád ulehčí práci. Moderní technologie jsou většinou o tom, že odstraňují aktivity, které nemají přidanou hodnotu – třeba opakující se administrativní kroky,“ řekl.

Podle něj jsou navíc zaměstnanci CETINu na změny zvyklí. „Transformace tady v CETINu je pro mě zatím nejpřátelštější a nejlehčí. Zatím jsem se nepotkal s tím, že by nás chtěl někdo vysloveně zabrzdit, ani nemusíme svádět žádné politické boje. Lidé tu jsou naopak nápomocní,“ dodal Peter.

Právě lidé a firemní kultura jsou podle něj podstatou transformace. „V CETINu máme strašně moc zapálených lidí. Zaměstnanci pro firmu dýchají a dokážou kvůli ní dělat i přesčasy,“ zhodnotil Peter. Nejvhodnější cesta je podle něj lidem změny srozumitelně vysvětlovat. Především důvody a benefity, které jim změny přinesou. 

Nejčerstvější změnou, která v CETINu probíhá, je vytvoření takzvaného Network Inventory Tribe. „Je to náš asi nejdůležitější systém. Říkáme mu srdce CETINu nebo odborněji digitální obraz sítě. CETIN bral dlouhá léta tyto systémy od třetích stran, ale právě Network Inventory Tribe přináší změnu ve strategii a umožňuje vývoj systému kontrolovat interně,“ odhaluje Peter.

Přijde vám téma změn zajímavé? Peter zrovna do svého týmu hledá nové kolegy. Na rozdíl od jiných pozic v CETINu, které vyžadují vysokou odbornost, dává u výběru svých zaměstnanců před reálnými zkušenostmi přednost přístupu k práci a životu. „Rádi si vychováme nové mladé kolegy. Máme proto uzavřená partnerství s vysokými školami, především s Vysokou školou ekonomickou v Praze. Aktuálně v našem dvacetičlenném týmu pracují čtyři stážisti, ze kterých už dva přešli na plný úvazek,“ uvedl Peter.

Pokud vás Petrova práce zaujala a chtěli byste změnit kariéru, podívejte se na www.cetin.cz/kariera a napište nám.