Bavím se tím, že jsem u zrodu i konce nějaké technologické epochy - cetin.cz
Bavím se tím, že jsem u zrodu i konce nějaké technologické epochy
Josef Šikýř toho ve světě technologií zažil opravdu hodně. Byl u digitalizace pevné telefonní sítě, spuštění první platformy Intelligent Network v ČR, podílel se na výstavbě 3G sítě i na masovém zavádění FTTH. Během své téměř pětadvacetileté kariéry tak stál nejen na začátku, ale i u konce některých technologických epoch jako byla doba 3G nebo fixních ústředen. V rozhovoru se dozvíte, jaká byla jeho profesní cesta do CETINu nebo jaké novinky se připravují na příští rok.
Jakou školu jste studoval?
Vystudoval jsem FEL ČVUT v Praze. Diplom mám z roku 1997. Nastupoval jsem s myšlenkou, že se chci v životě věnovat IT. Ale během druhého ročníku na škole otevřeli meziobor telekomunikace a management. To mě zaujalo natolik, že jsem přeskočil ze světa kybernetiky právě do telekomunikací.
Bylo pro vaši kariéru studium prospěšné?
Dalo mi opravdu hodně, zejména propojení technických a ekonomických předmětů. Obzvlášť přínosný byl studentský pobyt ve firmě Alcatel v Berlíně. Strávil jsem tam skoro tři čtvrtě roku. Právě pobyt v Německu mě utvrdil v tom, že moje profesní dráha bude pokračovat v telekomunikacích.
Stíhal jste během studia i nějaké brigády?
Po návratu z Berlína jsem pracoval na poloviční úvazek v IT týmu Českého Telecomu. Moje dnešní působení v CETINu je vlastně takovým návratem zpátky ke kořenům.
Pokračoval jste v Českém Telecomu i po dokončení vysoké školy?
Po studiích vedly moje kroky do Alcatelu v Česku. Ale vazby s Českým Telecomem jsem úplně nezpřetrhal. Byl totiž naším hlavním klientem. Společně jsme digitalizovali telefonní síť a stavěli ústředny S12. Shodou okolností jsme letos v září, kdy jsem nastoupil do CETINu, poslední digitální ústřednu naopak vypnuli. Takže by se dalo říct, že jsem zažil od začátku do konce celou jednu telekomunikační éru – éru digitální telefonie.
Jaké jste v Alcatelu zastával pozice?
Vystřídal jsem jich hodně. Od projektového a programového managementu jsem se přes systémové integrace a dodávky softwarových řešení dostal až k obchodní činnosti. Mezi mé zákazníky během let patřili Telefonica O2, T-Mobile a Vodafone. V jeden moment pak přišla možnost se zúčastnit výběrového řízení do T-Mobile, tak jsem to zkusil – a uspěl.
V čem byla práce pro T-Mobile jiná?
Do té doby jsem řešil převážně fixní a páteřní sítě. V T-Mobile jsem skočil rovnou do výstavby 3G sítě – takže najednou všechno bezdrátově. A pak přišlo ještě LTE. Těsně před odchodem do CETINu byl jeden z mých posledních úkolů zase připravit 3G síť k vypnutí, které se chystá na konec letošního roku. Každopádně jsem v T-Mobile získal spoustu zkušeností a možnost pracovat na řadě projektů. Řešil jsem outsourcing části firmy nebo M&A (fúze a akvizice), pak vedení provozu a pak opačná strana technologií: IT a síťová architektura. V posledním období jsem se věnoval product managementu a optickým sítím.
Dostal jste se někdy i k budování optiky?
Když došlo ke spojení se Slovak Telecomem, tak díky tomu nám začala najednou patřit robustní pevná síť, a další úkol zněl jasně – urychlit výstavbu FTTH na Slovensku a rozjet ji i v České Republice. Poznatky ze Slovenska se nám pak v Česku dost hodily.
Jak jste se nakonec dostal do CETINu?
První krok byl vlastně už přechod z technologické sekce T-Mobilu do jeho oddělení produktového managementu, kde jeden ze strategických úkolů byla výstavba optiky. Odtud to byl do CETINu už jen kousek. Vrátil jsem se tady k obchodní činnosti – mám na starost prodej datových a tranzitních služeb.
Co si pod takovou pozicí máme představit?
Naši zákazníci jsou všichni operátoři v České republice a také někteří v zahraničí. Zajišťujeme pro ně veškerou konektivitu, kterou potřebují. To znamená nejen připojení pro jejich koncové zákazníky, ale třeba i operátorského datového centra nebo dalších částí infrastruktury. Případně poskytujeme i služby našich datových center.
Když někdo potřebuje datovou konektivitu a připojení k internetu, je na nás, abychom vše zajistili. A to od nabídky až po realizaci a provoz. Je jedno, zda se jedná o českého operátora nebo mezinárodního hráče. Do mojí gesce patří i mezinárodní hlasové a tranzitní služby, které poskytujeme pro operátory z celého světa.
V týmu máme i kolegy, kteří se starají o takzvané „green fieldy“. To znamená, že když se někde postaví nový komerční objekt – třeba byznys centrum – nebo nový bytový dům, snažíme se dohodnout s developerem na umístění našich technologií, abychom to místo mohli pokrýt optikou nebo mobilním signálem.
Říkáte, že klienty CETINu jsou hlavně operátoři. Jak byste tedy vysvětlil, co CETIN znamená pro běžné lidi?
CETIN je vlastník infrastruktury, to v podstatě znamená, že máme v zemi optické nebo metalické kabely. Také stavíme a provozujeme BTSky, tedy základnové stanice pro mobilní sítě. Naši infrastrukturu sice využívají koncoví zákazníci, ale jen prostřednictvím našich partnerů – operátorů. Naším cílem tedy není poskytnout službu koncovému zákazníkovi, ale mít ve všech koutech České republiky natolik dobrou síť, aby ji operátoři chtěli využívat a mohli díky ní nabízet kvalitní internetové připojení nebo mobilní služby. I proto se snažíme stavět optická připojení a optické sítě FTTH všude, kde to jde.
Vypadá to, že cíle CETINu jsou hlavně dlouhodobé, je to tak?
Určitě ano, díváme se hlavně do budoucnosti. Chceme vybudovat něco, co tu po nás zůstane a pravděpodobně přesáhne náš život. To je odpověď na to, proč ve velkém stavíme optiku. A ze stejného důvodu zavádíme i 5G. Jsou to technologie, které posouvají telekomunikace do budoucnosti. Zároveň se ale snažíme co nejlépe využívat i to, co už máme. Takhle se staré s novým spojuje například na trase kabelovodu z ulice Dlážděná do ulice Havlíčkova v Praze. Vznikl už v roce 1910, ale my do něj teď pokládáme nové optické kabely.
Co rád děláte ve volném čase?
Jsem sportovní nadšenec, spoustě aktivit se věnuji jako zapálený amatér. Věcí, které mě baví, je spousta – běh, kolo, golf, v zimě hokej, lyže, běžky, snowboard… Nejlépe si odpočinu právě při pobytu venku s rodinou nebo kamarády.
Když mám náročný den, jdu se proběhnout a vyčistím si hlavu. Na odbourání stresu je výborný i hokej. Musíte se soustředit jen na tady a teď. Jinak hrozí, že dostanete pukem nebo vás někdo srovná u mantinelu. Hned máte jiné starosti než v práci.
Jinak rád cestuji a prima relax je také pěkná knížka.
Co vás nejvíce baví na práci?
Baví mě kreativní činnosti, které vedou k dosažení dlouhodobých cílů. Mám rád změny k lepšímu a to, když se na nich můžu podílet. Zároveň mě naplňuje vedení lidí a jejich rozvoj. Je skvělé, když vidím, jak se lidé rozvíjejí, všechno šlape, jak má, a my pracujeme jako jeden tým.
Je pro vás tedy důležité mít dobrý kolektiv?
Pracovní pohodu bez fajn kolegů a šéfa nevytvoříte. V práci trávíme hodně času a je dobré být mezi lidmi, se kterými vás to baví a posouvá. Důležitá je i různorodost. Kdybychom byli všichni stejní, časem by v týmu zmizel ten hnací motor, že někdo něco dělá jinak a lépe. Vždycky je to pro mě impuls k zamyšlení, jestli i já nemůžu na své práci něco vylepšit.
Co vás v práci naopak nebaví?
Ubíjí mě monotónní činnosti. Rozhodně nejsem šampion excelových tabulek a rutinní práce. Tomu se snažím vyhnout. Nebaví mě ani plané schůzky, kde nic nevyřešíme.
Co byste přál CETINu na příštích pět až deset let?
Abychom jako firma byli dál silným hráčem na poli telekomunikační infrastruktury. To nám zajistí naše posedlost výstavbou optických sítí a tah na branku v jejich realizaci. Právě množství optických přípojek bude jedním z důležitých faktorů dalšího růstu CETINu.
V mobilní síti bude klíčové vybudovat tak kvalitní infrastrukturu, abychom zůstali konkurenceschopní. A podporovat nové technologie, které v budoucnu přijdou. To nás znovu vrací k optice. Když připojíme BTSky optikou, budeme dosahovat rychlostí, o kterých se nám před pár lety ani nesnilo. Na běžném mobilu si už teď naměříme datové rychlosti v desítkách Mbit/s. To před patnácti lety bylo sci-fi. A zrychlování bude dále pokračovat i díky přidávání dalších frekvencí a zahušťováním sítě novými BTS.
Kde vidíte budoucnost internetu?
Všechno směřuje k datům. Smartphony udělaly datovou revoluci. Dneska už nikdo neřeší, kolik stojí minuta volání nebo smska. Většinu lidí zajímá, kolik giga dat máte. Děti už se mě ani neptají na tarif, ale rovnou na to, kolik dat dostanou. Když je to číslo menší než dvacet, čertí se, jak je to málo. A domácí připojení k internetu? „Gigabit“ na optice je dnes ideál.
Internet jde prostě směrem k velkým objemům dat. Tak, jako se dříve zaváděly vodovody a elektřina, teď je to optika a mobilní sítě, které takový přenos dat umožní. Doma budeme rychlé připojení k internetu brát jako samozřejmost. Právě to je i cílem CETINu.
Blíží se nový rok a s tím často přichází i různé novinky. Můžete už teď prozradit, co se v CETINu chystá?
Chceme se zaměřit na nové rozvojové oblasti – například privátní sítě. Víme, že průmysl 4.0 bude mít vyšší nároky na komunikaci jednotlivých zařízení. Privátní síť umožní využít silné stránky 5G standardu: spolehlivost, robustnost a rychlost odezvy. Poskytne tím možnost obsluhovat řádově více zařízení. A to i těch, která potřebují velmi rychlou odezvu neboli nízkou latenci, nejlépe v jednotkách milisekund. Třeba automatická výrobní linka v továrně, kterou je potřeba řídit v reálném čase. Je to důležité i z pohledu bezpečnosti práce. Doba odezvy může být kritická například v okamžiku, kdy samořiditelnému robotu vstoupí někdo do cesty – v tu chvíli vážně nechcete mít výpadek připojení nebo odezvu mezi čidlem a řídícím počítačem ve vteřinách. To by nikdo nechtěl zažít. A i u běžných Wi-Fi sítí může dojít třeba k zarušení signálu… 5G tohle může vyřešit.
Další oblastí jsou Smart Cities neboli chytrá města. Chceme se blíže podívat na to, jak rozvoj mobilních sítí i optické infrastruktury může podpořit koncept chytrých měst. Jsme ještě celkem na začátku, ale vidíme tady velký potenciál, jak ve spolupráci s partnery využít naše sítě.
Říkal jste, že vás baví vedení lidí. S tím souvisí i pojem agilní řízení, který prosazujete. Můžete nám říct, v čem spočívá?
V klasickém projektovém řízení často chybí interakce. Vytvoříte zadání a čekáte, než dostanete finální řešení. A v ten moment si uvědomíte, že by stačilo něco trochu změnit, aby byl výsledek mnohem lepší. Jenže už jste ve fázi, kdy kontrolujete jen funkčnost, ne myšlenku za tím.
V agilním řízení je naopak komunikace mezi mým oddělením jako zadavatelem a IT, které má na starost implementaci, mnohem intenzivnější. Ještě ve fázi prvních prototypů můžeme zadaní měnit a vylepšovat, aby výsledek byl perfektní.
Navíc když komunikujeme s vývojovým týmem napřímo, často přijdeme na další nápady. Dám vám jednoduchý ilustrační příklad. Potřebujeme, aby tlačítko fungovalo určitým způsobem a bylo na obrazovce vpravo nahoře. Vývojář nám řekne, že mu takové řešení zabere tři týdny. Když ale o stejné tlačítko bude vpravo dole a bude fungovat velmi podobně, stačí mu dva dny. Takhle jednoduché to samozřejmě není, ale pro příklad to tak snad můžeme nechat. Agilní způsob práce nám prostě umožní produkt vytvořit rychleji, lépe a efektivněji.
Celý proces je samozřejmě intenzivnější a chce více úsilí, a to zejména na naší zadavatelské straně. Proto je agilní řízení potřeba podporovat napříč celou firmou. Když se to daří, je agil prostě nejlepší cestou, jak doručit našim zákazníky to, co jim chceme dodat.