Udělalo mi radost, když jsem získal nejlepší hodnocení od zákazníků - cetin.cz
Udělalo mi radost, když jsem získal nejlepší hodnocení od zákazníků
Vojtěch Tkačík denně jezdí za zákazníky na Rychnovsku a instaluje jim internet. Ještě před lety přitom chtěl být profesionálním hasičem. Nakonec však vystudoval obor elektrikář a stal se specialistou provozu zákaznických řešení v CETIN. V rozhovoru vypráví o tom, jak se k práci dostal, jak vypadá běžný den technika v terénu a jaká úskalí instalace v domácnostech přinášejí.
Jak jste se dostal do CETIN?
Pomohl mi k tomu bratranec. Pracuje na stejné pozici ve stejném regionu jako teď já. Před necelými třemi lety mi řekl, že CETIN hledá techniky na Rychnovsku v Královéhradeckém kraji. Znělo to zajímavě, tak jsem se rozhodl jít na pohovor. Nabídka byla výrazně lepší než moje tehdejší práce. Rozhodnutí nastoupit tak bylo snadné.
Kde jste pracoval předtím?
Pracoval jsem jako elektrikář v lázních. Byla to dobrá zkušenost, která mi dala do života spoustu užitečných věcí. Ale chtěl jsem se rozvíjet ještě víc.
Na jakou pozici jste v CETIN nastoupil?
Oficiálně se moje pozice jmenuje specialista provozu zákaznických řešení. V praxi to znamená, že pracuji jako technik v terénu. Jezdím za zákazníky, instaluju jim internet a řeším případné poruchy.
Jaké byly vaše začátky?
První tři měsíce jsem jezdil se svým bratrancem. Začátky tak byly příjemné a ještě mi daly možnost se toho od něj spoustu naučit. Když přišel čas se osamostatnit, šlo to nejdřív trochu ztuha. Ale pomohlo mi, že nás ve firmě dali dohromady ještě s jedním začínajícím kolegou. Mohli jsme si tak vzájemně pomáhat, doplňovat se a spolupracovat. Úplně samostatný jsem tak byl až asi po půl roce. I po té době to bylo pořád dost náročné, uvědomoval jsem si, kolik toho ještě neumím. A něco nového se učím neustále, i po dvou a půl letech ve firmě.
Co pro vás bylo nejtěžší se naučit?
Největší výzvou byly diagnostiky v systému a celkově práce v interním systému, který pro mě byl úplně nový. Musel jsem se naučit číst různé číselné hodnoty i technická schémata. Brzy mi ale došlo, že je potřeba tomu rozumět víc do hloubky a vědět, co se za těmi čísly vlastně ukrývá. Zrovna v případě poruch to hodně pomáhá. Učil jsem se také manuální práci s kleštěmi, kabeláží a podobně. To ale nebyl žádný problém.
A co komunikace se zákazníky? To vám šlo hned?
Jako dost komunikativnímu člověku mi to žádné obtíže nedělalo. Od kolegů jsem rychle pochytil, co zákazníkům říkat, a brzy i vypozoroval, na co se nejčastěji ptají. Abych jim dokázal co nejlépe poradit, naučil jsem se orientovat i v nabídkách jednotlivých poskytovatelů.
Dostáváte od zákazníků i zpětnou vazbu?
Samozřejmě mi lidé něco řeknou i naživo. Ale zpětnou vazbu průběžně sbírá také CETIN a pak vytváří čtvrtletní vyhodnocení. Udělalo mi radost, když jsem jednou získal nejlepší hodnocení ze všech kolegů. Je nás tady opravdu hodně, takže to byla příjemná odměna a důkaz, že dělám svoji práci dobře.
Jaké bývají při instalaci internetu největší komplikace?
Nejtěžší je najít pro kabely to nejlepší místo. Začíná to už tím, kudy vedou do bytu. A pak je ještě nutné pro něj najít co nejlepší trasu. Když kabel vstupuje do bytu třeba někde v rohu a zákazník tam chce mít rovnou modem, může se stát, že bude mít na druhé straně bytu slabý signál. Je pak na domluvě, jestli to tak udělám, nebo kabel dovedu jinam. Někdy se do toho lidem nechce, protože je to prostě zásah do bytu. Vždy se ho ale snažím schovat do lišty, případně ho vedu po zdech tak, aby to vypadalo co nejlépe, a zároveň to bylo efektivní.
Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Každé ráno se podívám do systému na předpokládaný plán dne a místa, kam pojedu. Máme nový plánovací systém s využitím AI, který zohledňuje moji lokalitu a vzdálenosti dojezdů. Fixně dané úkoly mám vždy jen tak na dvě hodiny dopředu, zbytek dne se průběžně mění. Třeba podle poruch, které mají prioritu.
Co se děje, když dojde k nějaké poruše v síti?
Když dojde k poruše v síti, třeba při bouřkách, povodních, nebo když někdo překopne kabel, vyrážíme do terénu téměř okamžitě. Menší poruchy čekají ve frontě. Kolegové z dispečinku nám je pak přidělují podle časových možností a priorit.
Jaký je vlastně při vaší práci poměr mezi optickými a metalickými přípojkami?
Momentálně to mám zhruba půl na půl. Ale zatímco počet optických přípojek pořád roste, metalické už nepřibývají. Vidím to i u nás v Rychnově, kde kolegové z výstavby opravdu hodně pokročili. Metalika ale má pořád své důležité místo. Ani při vší snaze se s optikou nelze dostat všude.
Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Lidi. Každý den potkám někoho jiného. Baví mě na tom právě ta rozmanitost i to, že žádný den není stejný.
A co vás naopak baví nejmíň?
Administrativa kolem odpisů zakázek v systému. Jak už jsem zmiňoval, nedlouho používáme nový systém, který ještě není úplně dokončený a často mě tak zdržuje. Kdyby to za mě mohl dělat někdo jiný, byl bych nejšťastnější. Ale věřím, že se to ještě zlepší.
Měl jste někdy práci snů?
Jednu dobu jsem chtěl být profesionální hasič. Přemýšlel jsem dokonce o studiu chemické školy v Pardubicích. Mají tam obor požární ochrany. Ale nakonec jsem se rozhodl pro elektrikáře. Máte pak širší uplatnění, lepší peníze a není to tak psychicky náročné povolání. Ze studia na hasiče tak nakonec sešlo, ale působím aspoň jako dobrovolný hasič. Běhám hasičské soutěže, pomáhám obci při různých akcích a jsem připravený vyjíždět v případě potřeby.
Jak trávíte čas mimo práci?
Teď především přípravnými pracemi. Na stavbu domu i svatbu. Vyklízím zatím pozemek, připravuji materiál a další práce před samotnou stavbou. A k tomu se snoubenkou plánujeme svatbu. Budeme se brát příští rok v září. Když mám i přesto nějaký volný čas, rád se podívám na film nebo si zahraju nějakou počítačovou hru. Mám rád třeba Mafii nebo Kingdom Come: Deliverance. Baví mě i čtení, hlavně fantasy. Nedávno jsem se pustil do Harryho Pottera.
Co byste přál společnosti CETIN na příštích pět až deset let?
Aby se ještě víc zefektivnila komunikace ve firmě. Často je do procesu zapojeno hodně lidí, a informace se tak po cestě může trochu ztratit. Jinak ale společnosti přeju, aby pořád pokračovala v tom, co dělá. Patříme ve výstavbě mezi nejlepší a rozšiřujeme naši síť parádním tempem.
Kde vidíte budoucnost internetu?
Určitě v optice. Nic lepšího neexistuje. Je to technologie, která má obrovský potenciál a v blízké budoucnosti nic lepšího nepřijde.