Práci, která člověku trvá několik hodin, zvládne robot za pár minut. CETIN přepisuje způsob práce

Digitální transformace v CETIN nabrala v poslední době nové tempo. Jiří Forman, vedoucí transformační kanceláře, popisuje nejen aktuální inovace v podobě chatbotů a robotů. Predikuje i blížící se změny v podobě virtuálních kolegů. Podrobnosti najdete v článku, který vznikl na základě CETIN podcastu.

Jiří Forman má za sebou zhruba třináct let práce ve skupině PPF. Začínal jako IT specialista a projektový manažer v EmbedIT v Brně. Pracoval také pro Home Credit v Číně. V Asii strávil zhruba osm let a mimo jiné měl na starost i transformaci na agilní způsob řízení.

Když se po letech vracel zpět do Česka, byl CETIN ještě v počáteční fázi agilní transformace. Díky svým zkušenostem ze zahraničí získal místo šéfa transformační kanceláře. „Dostali jsme tehdy za úkol zjistit, jak IT týmy v CETIN fungují, jak spolu komunikují a jestli lze procesy zjednodušit. To vše s cílem dodávat flexibilně a rychle.“

Do CETIN přišel s představou, že šablony a procesy, které vytvořili v Asii, pouze přenese do českého prostředí. Tak jednoduché to však nebylo. „Museli jsme řešit úplně jiné problémy, především prioritizaci, doplnění kritických zdrojů a zrychlení procesů.“

V současnosti jsou v CETIN na pořadu dne především témata digitální transformace. „Před zhruba rokem jsme se zeptali kolegů, co by se podle nich mělo v CETIN zlepšit. Z dotazníku vypadly různé formy digitalizace, robotizace, automatizace a využití AI v každodenní rutinní práci a v administrativě. A tak vznikl program původně pojmenovaný DARA.“ Dnes pokračujeme ještě dál, a to v rámci programu CETIN.Digital, který propojuje osobní, týmovou i firemní digitální transformaci.

Chatboti a roboti jsou už běžnou součástí CETIN

Dnes už proto ve firmě máme desítky různých robotů. „Využíváme je i ke složitějším úkonům, jako je třeba příprava výkresů sítě. Projektantům dnes automatizovaný systém předpřipraví výkres sítě během několika minut místo původních až šestnácti hodin.“ Jiří však upozorňuje, že roboti lidem práci neberou. Naopak jim dávají prostor na důležitější činnosti.

Stále větší prostor dostávají také chatboti. Pomáhají například s onboardingem nových zaměstnanců, kteří díky nim rychle získají základní informace o firmě. Třeba jestli mají nárok na služební auto nebo SIM kartu. Jiný chatbot zase pomáhá současným technikům se zvládáním nového systému.

Chatbotů by podle Jiřího mohlo být ve firmě ještě víc, za každého však musí být někdo zodpovědný. „Pokud má někdo zájem o vytvoření chatbota pro jeho agendu, je nutné, aby byl zodpovědný za data, ze kterých chatbot čerpá. Musí je tedy udržovat srozumitelná a aktuální. To však některé zájemce může odradit.“

CETIN zavádí nejen svoje vlastní inovace, ale využívá také existující nástroje, především ty od společnosti Microsoft. Zaměstnanci mají například k dispozici prostřednictvím služeb Microsoft Power Apps možnost si vytvořit svoji vlastní aplikaci pro mobil i počítač. A s pomocí IT týmu se pak dají dotáhnout až do finální podoby. „V minulosti takto vznikly třeba aplikace na evidenci odpracovaných hodin nebo spotřebovaného materiálu. Jednoduchá aplikace postavená během pár dní může firmě ušetřit stovky hodin práce. Nad stejnou platformou máme i evidenci výstavby sítě, kterou používají stovky uživatelů.“

Tým CETIN doplní brzy chatboti agenti nebo virtuální technici

Z dotazníkového šetření mezi zaměstnanci CETIN vzešlo i několik zajímavých nápadů do budoucna – například na virtuálního technika. „Nový technik by si nasadil brýle s virtuální realitou a umělá inteligence by ho rychle a efektivně zaškolila. Ukázala by mu konkrétní situace, problémy, poradila řešení a naučila ho komunikovat se zákazníkem.“ Zatím jde však pouze o vizi do budoucnosti. Je potřeba vyřešit různé překážky od bezpečnosti až po GDPR.

Zavádění změn je dnes jednodušší. I díky tomu, že v každém oddělení působí tři až čtyři dobrovolní ambasadoři. „Dáváme jim k dispozici nástroje a materiály, aby mohli ve spolupráci s IT zavádět ve svých týmech automatizaci. Sbírají nápady, šíří know-how a motivují kolegy. Hodně pomáhá, že jsou do toho nadšení a chtějí implementovat nové věci.“

Podle Jiřího nabrala firma díky transformaci neuvěřitelné tempo růstu. „Jsem zvědavý, kam až to může akcelerovat. V mnoha ohledech jsme předběhli i menší a mladší korporáty, než jsme my.“

Do příštích dvou let Jiří očekává, že bude také v CETIN realitou, aby měl každý zaměstnanec několik virtuálních kolegů. Na starost by mohli mít plnění každodenních úkolů.

K AI je potřeba přistupovat kriticky a nedávat jí plnou důvěru

Největší hrozbu vidí Jiří hlavně v tom, že lidé budou čím dál víc na umělou inteligenci spoléhat a věřit, že má stoprocentně pravdu. „Lidé často neumí čerpat informace kriticky, jsou pohodlní a slepě důvěřují. To je problém.“ V CETIN by se to díky bezpečnostním pravidlům nemělo stávat, a důležitá rozhodnutí bude stále dělat člověk.

Umělá inteligence podle něj ve většině případů člověka nenahradí. Ohroženou skupinou jsou ale třeba IT programátoři. „Jsou firmy, které tvrdí, že polovinu jejich programátorské práce dělá AI. V CETIN to tak ani zdaleka není, ale jdeme tímto směrem. Je tak potřeba se jako IT specialista neustále vzdělávat, mít nadšení a přesah za hranici své práce. Bude důležité dobře chápat prostředí i procesy a úzce spolupracovat se zadavateli z dalších týmů. To ale platí i pro další role mimo IT.“

CETIN lidskou sílu nepodceňuje a vychovává si své budoucí zaměstnance. „Spolupracujeme s VŠE – se studenty projektového managementu. Ti mají možnost mít u nás stáž, podílet se na různých projektech nebo si vyzkoušeti roli projektového manažera.“

Zároveň dělá Jiřího tým pro studenty i workshopy na využití umělé inteligence v projektovém managementu. „Na konkrétní situaci z praxe si vyzkoušejí několik různých AI nástrojů na pokročilejší úrovni z pozice projektového manažera. Ty pak mohou využít ve škole nebo při práci.“

Pokud by vás lákalo získat stáž nebo práci v CETIN, navštivte naši webovou stránku: https://www.cetin.cz/kariera. Třeba hledáme právě vás.