Lidskost a ochota si pomáhat je v CETIN „od sklepa po půdu“

Jana Málková pracuje v interní komunikaci CETIN od samého začátku. V době, kdy firma teprve vznikala, se spousta věcí dělala „na koleni“, ale s o to větším nadšením. V rozhovoru se dozvíte, jak se interní komunikace za 10 let proměnila, jak Jana vybírá vánoční dárky pro víc než 3 000 zaměstnanců, co se chystá v nové AI akademii nebo jak vypadala její svatba v Las Vegas.

Co jste vystudovala?
Nejprve střední školu diplomatických služeb v Praze a pak jsem pokračovala studiem na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Ministerstvo zahraničních věcí v té době absolventy mého oboru aktivně zaměstnávalo. Měla jsem představu, že zbytek života strávím pěkně v teple u moře na diplomatické misi v Chorvatsku, které je mi blízké. Ale po studiu v Záhřebu, Dubrovníku a stáži na konzulátu ve Splitu jsem svůj postoj přehodnotila a vrátila se do Prahy. Mám ale mnoho spolužaček, které v Chorvatsku žijí dodnes.

Jak jste se dostala k práci v CETIN?
Klasicky na inzerát. Nastoupila jsem do týmu interní komunikace ještě v O2, a protože jsem byla věkově i služebně v týmu nejmladší, rozhodlo se, že při dělení společností na CETIN a O2 v roce 2015 přejdu do CETIN. A bylo to to nejlepší, co mě mohlo potkat.

Jak vzpomínáte na začátky ve firmě?
Nostalgicky. Pro mě to byl tehdy úplně jiný svět, ve kterém jsem měla možnost naučit se hodně nových věcí. Bylo tady mnohem míň zaměstnanců a vzpomínám, že některé věci vznikaly takříkajíc „na koleni“, ale s o to větším nadšením. A fungují dodnes. Mám z té doby například v kanceláři pořád schované různé typy starých kastlí a dvířek od uličních rozvaděčů, které nesly ještě historické názvy jako SPT Telecom, Český Telecom nebo Telefónica.

Jaké úkoly jste v začátcích řešila a jak jste na to měla velký tým?
Na začátku jsme tu byli na externí i interní komunikaci dva. V relativně krátkém čase jsme například museli začít s přebrandováním celé naší sítě. A to za situace, kdy celý grafický manuál obsahoval asi dvě strany s logem a typem písma. Napočítali jsme tehdy skoro 2 miliony rozvaděčů, které bylo potřeba přeznačit. Společně s kolegy ze sítí jsme museli vymyslet celý proces, logiku a princip přeznačení. Když na ulici vidím takto přebrandovaný rozvaděč, vždycky si na tu dobu vzpomenu. Můžu tedy s klidným svědomím říct, že CETIN udělal za těch 10 let neobyčejný progres, a to nejen „na mém písečku“ komunikace, ale i v jiných oblastech.

Co vaše práce obnáší dnes?
Mám na starost komunikaci směrem na zaměstnance, kterých máme v současné době přes 3 000 po celém Česku. Část z nich se od 1. června 2025 vydělila do nové dceřiné společnosti NOVÁ OPTIKA.

Mým úkolem je zajišťovat, aby měli zaměstnanci včas a srozumitelně všechny důležité informace – od organizačních změn přes aktuální projekty až po praktické novinky z každodenního provozu. V souvislosti se vznikem Nové optiky to mám teď na starost v obou společnostech zároveň. Starám se taky o intranet, hromadné e-maily nebo menší interní akce. Ty větší připravuje kolega Ondra Kusák (rozhovor s ním si můžete přečíst zde: www.cetin.cz/w/od-rolexu-k-eventum-v-cetin-pribeh-manazera-ktery-se-snazi-vnest-jedinecnost-do-kazde-akce).
Starám se i o well-being program, díky kterému kolegům zajišťujeme například masáže či jógu na pracovišti a pravidelně pořádáme taky Týden zdraví. Samostatnou kapitolou je pak výběr a zajištění vánočních dárků. Aktuálně se dynamicky rozvíjí spolupráce interkářů ve skupině PPF, kam CETIN spadá, takže zastřešuji i toto.

Jak v CETIN vypadá výběr vánočních dárků?
Asi jako ve většině firem podobné velikosti. Je to běh na delší trať. U nás jsou ale vánoční dárky tradicí.

Dárky začínáme řešit už teď v létě a zadání je jasné: vymyslet dárek, který potěší 300, 500 nebo třeba 1 000 lidí různých profesí, věkových skupin i zájmů. Ideálně něco, co nebude úplně nuda, vejde se do rozpočtu, je logisticky zvládnutelné, a zároveň to nebude další „korporátní pracholapka“.

Zohledňujeme i to, co jsme měli loni, ptáme se kolegů, co by uvítali, testujeme. Do toho řešíme vzorky, ladíme detaily, barvy, velikosti, balení. Není jednoduché každý rok vymyslet něco, co jsou dodavatelé schopní vyrobit a obrandovat v relativně krátkém čase a potřebném množství. Když tímhle vším projdeme a vedení nabídku schválí, pak přichází finále – tedy logistika, balení a distribuce. To znamená seznamy jmen, příprava výdejních míst v Praze i regionech, přebírání palet a další věci s tím spojené. Tímto bych ráda poděkovala všem kolegům a kolegyním, kteří se na úspěšném zvládnutí každoročně podílejí. :-)

Jak vypadá váš běžný pracovní den nebo týden?
Většinou je to směs naplánovaných aktivit a ad hoc úkolů a požadavků, které se mi za den od kolegů nakupí. Někdy tak sedím u počítače nebo na schůzkách, někdy zase zajišťuji interní natáčení, online přenos nebo teambuilding mimo kancelář.

Jaké vlastnosti potřebujete ve své funkci?
Řekla bych, že je to pečlivost, organizační schopnosti a empatie. Samozřejmě se člověk neobejde bez schopnosti napsat smysluplný text, což je v dnešní době AI mnohem snazší. Taky se hodí jistá dávka kreativity, znalost práce s grafikou a schopnost improvizovat. Snažím se neustále vzdělávat, abych měla přehled, co je v interce „in“. To mi CETIN teď umožňuje třeba díky mezifiremnímu mentoringovému programu, kam se může přihlásit každý zaměstnanec, který si chce rozšířit své obzory.

Jak ve své práci AI využíváte?
Člověk se bez toho už dneska úplně neobejde. Samozřejmě je pořád důležité neztratit selský rozum, ale díky AI si třeba lehce poradím i s náročnějšími nebo techničtějšími úkoly, se kterými jsem dříve musela otravovat kolegy z IT. Je to velké téma, kterému se aktuálně v CETINu věnujeme a připravujeme set aktivit, kterými chceme zaměstnancům ukázat, jaké příležitosti umělá inteligence přináší. Vytváříme například komunikační platformu, stavíme AI akademii pro zaměstnance, kteří budou mít chuť se v této oblasti rozvíjet.

Jak bude AI akademie vypadat a kdy ji spustíte?
Chtěli bychom to stihnout ve 3Q. Změna s vyšším využitím automatizace, digitalizace a AI bude zásadní a bude začínat u každého z nás. Akademie bude jen nástrojem a vlastně takovou vstupenkou do nové éry práce s využitím nejmodernějších nástrojů. Budeme vkládat a tvořit obsah pro každého zaměstnance. Chceme inspirovat a vlastně podpořit kolegy v tom, aby v každodenní práci hledali příležitosti, jak můžeme některé činnosti automatizovat, nebo s čím dalším nám umělá inteligence může pomoct, abychom mohli mít více času na rozvoj našich aktivit a služeb. Akademie bude probíhat formou rozmanitých školení, přednášek a workshopů. Máme v plánu zvát různé speakery, dávat lidem praktické tipy a triky. Ale samozřejmě to bude hlavně o vlastní iniciativě, zatím nemáme v plánu dělat povinná školení.

Měla jste někdy práci snů?
Ve studentských letech mě to táhlo na jih. Jako úplně malá jsem chtěla být zdravotní sestra. Ráda pomáhám lidem a je pro mě důležitý pocit, že jsem něčím užitečná. Jako velkému introvertovi mi práce v interní komunikaci vyhovuje, a do velké míry i naplňuje můj vnitřní pocit užitečnosti. V CETIN je to navíc specifické v tom, že tu máme nadstandardní pracovní vztahy. Aspoň já to tak ve svém okruhu spolupracovníků vnímám. Ověřila jsem si to v době psaní rozlučkového e-mailu před odchodem na mateřskou. Chtěla jsem ho napsat jen těm kolegům a kolegyním, se kterými úzce spolupracuji, ale najednou jich bylo několik stovek. A stejný počet se mi vrátil zpět s přáním všeho dobrého.

Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Nejvíc asi organizování všeho druhu. Myslím, že jsem v tomhle pečlivá a dokážu myslet na detaily. Pak je to určitě komunikace s kolegy i dodavateli. Nejlepší je, když se dobereme výsledku, u kterého panuje spokojenost na obou stranách.

Co vás na práci naopak baví nejmíň?
Asi nemám vyloženě nic, co by mě nebavilo. Paradoxně mě baví i administrativa, která se k mojí práci váže. Jen někdy se obtížně smiřuji s tím, že se při takovém počtu zaměstnanců zkrátka nedá zavděčit všem.

Co děláte ve volném čase?
Zatím se, asi jako většina rodičů malých dětí, točím v kruhu obíhání různých kroužků, víkendových zápasů a dětských akcí všeho druhu. Když mám ale čas, ráda si zacvičím pilates nebo přečtu knížku. Pak mě taky baví cestování a objevování nových míst. Asi nejvíc se mi zatím líbilo v Brazílii a na jihozápadě USA, kde jsem v Las Vegas měla i svatbu. Teď několik posledních let, v zájmu zachování svého duševního zdraví, volím se synem raději kratší letové vzdálenosti, většinou jen po Evropě. Ale myslím, že už se nám začíná blýskat na lepší časy a co nevidět se zase podíváme i dál. :-)

Máme si představit svatbu v Las Vegas stejně jako v amerických filmech?
Jako že se dvojice v Las Vegas večer opije a nenapadne ji nic lepšího, než že by se mohla vzít, a ráno si pak ti dva nic nepamatují? Tak takhle to, minimálně z mé zkušenosti, nefunguje. Tedy aspoň co se týče té organizační části. Je totiž potřeba ještě před obřadem vybrat a rezervovat „wedding chapel“, ve které svatbu chcete mít, a dojít na úřad pro povolení. Co nás ale třeba překvapilo a nebyli jsme na to zrovna dvakrát připravení, je, že si dvojice musí nahlas před oddávajícím složit manželský slib. To u nás úplně běžné není. Takže v tomto ohledu americké filmy o lásce až do smrti, v nemoci i ve zdraví, nelžou.

Co byste přála společnosti CETIN na příštích 5 až 10 let?
Aby se nevytratila lidskost a ochota si pomáhat, které tu doslova „od sklepa po půdu“ každý den zažívám. Taky aby si udržela pozici technologického lídra, šla s dobou a byla i nadále stabilním zaměstnavatelem.