CETIN je lidský a plný srdcařů, kteří ho berou jako svůj druhý domov

Lenka Hrdličková začínala v telekomunikacích před třiceti lety jako referentka pro náhradní díly do telefonních automatů. Dnes v CETIN zajišťuje procesní podporu datových a mobilních služeb. Jak se dostala od referentky k vedení týmu o tři sta lidech? Co všechno obnáší práce procesní specialistky a proč ji baví řešit komplikované problémy? To se dozvíte v novém rozhovoru.

Co jste vystudovala?
Klasické gymnázium a následně vyšší odbornou školu zaměřenou na finance a účetnictví.

Jak jste se dostala do telekomunikací?
Telekomunikace mi přišly jako zajímavý a neustále se vyvíjející obor. Proto jsem před zhruba třiceti lety nastoupila do firmy SPT Telecom na pozici referentky, která objednávala náhradní díly do telefonních automatů. Navíc jsem se chtěla zdokonalit v angličtině, a to mi tato pozice umožňovala.

Jak vaše kariéra pokračovala dál?
Vyzkoušela jsem si pak ještě pozici referentky v oblasti datových služeb. Postupně se mi povedlo propracovat do vedení týmu, který měl na starost kompletní zajištění masových i datových služeb pro koncové zákazníky, a to od technického šetření až po realizaci. Vedla jsem tým asi tři sta lidí, který zajišťoval podstatnou část fungování firmy. To bylo velmi naplňující. Během mé kariéry se mi několikrát podařilo dostat do kontaktu k potenciální kupci naší firmy. Pomáhala jsem vytvářet pro tyto účely prezentace firemních procesů a úspěšných realizací služeb. To pro mě byla velká zkušenost.

Co vás přivedlo do společnosti CETIN?
Když CETIN vznikal, rozhodla jsem se jít novou cestou bez přímého vedení lidí. Do firmy mě přijali na pozici seniorní procesní specialistky. Chtěla jsem mít víc prostoru na soukromý život a jiné aktivity, ale zároveň dělat dál smysluplnou práci. A to se mi splnilo.

Co konkrétně vaše pozice obnáší?
Jsem zodpovědná za procesní podporu datových a mobilních služeb. Pokud zavádíme nový produkt, nebo měníme stávající, navrhuji celý proces toho, jak to bude fungovat. Obsluhu produktů musím také otestovat, abych zjistila, jestli fungují správně. V neposlední řadě školím kolegy, kteří budou službu zajišťovat. Zároveň dohlížím i na stávající procesy. Kontroluji, jestli nevznikl nějaký problém, a zda vše běží tak, jak má. Pokud nastane incident, tak ho řeším.

Jak si můžeme představit datové služby?
Používají se hlavně pro firemní a korporátní zákazníky jako banky, pobočkové sítě, supermarkety nebo kancelářské budovy. Poskytovatel pro ně staví zákaznickou síť a my dodáváme páteřní konektivitu, na které to celé stojí. Jde o služby s garantovanými parametry a například rychlejšími termíny na opravu poruchy. Proti masovým službám pro koncové zákazníky jsou ty datové velmi individuální. Mají desítky technických variant a konfigurací podle toho, co konkrétní zákazník potřebuje. Proto je jejich návrh vždy specifický a často se „šije na míru“.

Kdy je vaše práce nejsložitější?
V poslední době to byla třeba migrace služeb z jiných systémů od operátorů, které CETIN integroval. Je potřeba až trochu detektivní práce, abychom získali všechny potřebné údaje. V některých původních byly služby spíš jen evidované než opravdu řízené jasným procesem. V CETIN však máme propracované systémy a přesně definované parametry. Musím tak zjistit, co chybí, jak to nahradit, a vytvořit proces, který bude fungovat v našem prostředí.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Z tak osmdesáti procent jednám s lidmi z různých týmů, především z IT, obchodu a provozu. Řešíme nová zadání, ladíme detaily a domlouváme se na procesech. Zbytek času věnuji své agendě, tedy nastavování systémů, psaní požadavků a školení.

Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Nestandardní situace, výzvy a možnost učit se něco nového. Když se objeví komplikovaný problém, většinou mě to spíš namotivuje. Také mě baví, když můžu být užitečná a pomoct někomu najít řešení nebo ho správně nasměrovat.

A co vás naopak nebaví?
Nic zásadního. Spíš drobnosti jako třeba rutinní opravy dat nebo dohled nad běžnou agendou, kterou by jednou mohly zvládat chytré systémy nebo AI. Jsem však smířená s tím, že je to zatím součást mé práce. Ale má to i výhodu. Občas si na těchto drobnostech můžu testovat nové nástroje.

Jaký je váš vztah k umělé inteligenci?
Určitě ji neberu jako hrozbu. Věřím, že nám může výrazně pomoct a zjednodušit nám život. Třeba při hromadných migracích nebo kontrole a opravě dat bude skvělým pomocníkem. A lidé se budou pak soustředit na zajímavější a důležitější práci. Momentálně jsem si AI oblíbila třeba při psaní zápisů ze schůzek. Ušetří mi spoustu času.

Měla jste někdy vysněnou práci?
Dlouho jsem chtěla mít pojízdnou kavárnu. Možná si tento sen ještě splním. Sestra o tom často mluví v souvislosti s tím, že příští rok oslavím jubileum. Tak uvidíme. Chtěla bych jezdit po zajímavých místech nejen v Praze, ale i jinde po Česku. Nebylo by to zaměstnání, spíš taková radost a kontakt s lidmi. Navíc ráda peču, což by se ke kávě skvěle doplňovalo.

Co dalšího ráda děláte ve volném čase?
Odpověď je jasná: ráda cestuji. Na seznamu navštívených míst už mám každý kontinent. S bývalým manželem jsme hodně jezdili na kole nebo chodili pěšky jen s batohy. Dnes jezdím nejčastěji s kamarádkou. Moje zatím poslední cesta vedla do Japonska. Když jsem v Česku, tak mě baví golf nebo jóga. Občas s kamarádkami také vyrazíme na lyže do Itálie nebo Rakouska.

Co byste přála společnosti CETIN do dalších let?
Aby byla pořád lidská a zůstali tu srdcaři, kteří CETIN berou jako svůj druhý domov a opravdu jim na firmě záleží. Myslím, že právě to dělá CETIN tím, čím je.

Jaká je podle vás budoucnost internetu?
Optika bude hrát vedoucí roli — to je jasné. Současně však vidím velký potenciál i v datových službách, zejména pro korporátní zákazníky. Měli bychom aktivně hledat způsoby, jak data integrovat s mobilními řešeními a udržet je trvale v naší nabídce. Budoucnost by měla zůstat rozmanitá.