Než výstavba v terénu začne, trvá to klidně rok a půl přípravných prací

Než výstavba v terénu začne, trvá to klidně rok a půl přípravných prací

Petr Blahynka je vedoucím týmu byznys koordinátorů. Jejich úkolem je především příprava polygonů (oblastí) pro výstavbu FTTH – optiky až do bytu – a různé navazující aktivity v terénu. Přečtěte si rozhovor a dozvíte se, jaké jsou nejaktuálnější plány a nejčastější překážky ve výstavbě optiky nebo proč ji není možné vždy koordinovat s jinými stavebními pracemi.

V CETINu pracujete od roku 2020, kde jste sbíral zkušenosti předtím?
Vystudoval jsem učiliště a poté si večerně ještě dodělal průmyslovku. V roce 1991 jsem nastoupil do tehdejší Okresní správy spojů, což je historický předchůdce CETINu. Pracoval jsem v oddělení údržby a opravoval telefonní automaty, později bytové stanice. Potom jsem se stal team leaderem techniků pro Pardubice. O několik let později jsem přešel na oddělení reklamací a stížností. Víc jsem komunikoval se zákazníky a logicky řešil hlavně negativní záležitosti. Ať šlo o vyúčtování, ztracené lopaty ze stavby nebo stížnosti na pravidelnou rychlou jízdu našeho zaměstnance v místě jeho bydliště. Byla to různorodá a zajímavá práce. 

Pak došlo na dělení CETINu a O2. Já zůstal v O2 a začal pracovat na pozici team leadera na technické podpoře. Měl jsem tak na starost lidi, kteří zvedali hovory na call centru a pomáhali řešit zákazníkům problémy s internetem. Potom se naskytla možnost přejít za Petrem Ducháčkem do týmu byznys koordinátorů v CETINu. To mě hned zaujalo a v únoru 2020 jsem nastoupil. Objem práce se začal rychle zvětšovat, vznikl nový tým a já se posléze stal jeho vedoucím. 

Čím se váš tým konkrétně zabývá a jak je velký?
Je nás patnáct. Na starost máme hlavně přípravu polygonů (oblastí) pro výstavbu FTTH – optiky až do bytu. Každý projekt musíme nejprve připravit interně. Samozřejmě za pomoci kolegů ze strategie, plánování nebo výstavby. Zapojují se i pracovníci ochrany sítě a další. Říkáme tomu regionální tým. Klíčovou součástí naší práce je představení projektu vedení samosprávy, zpravidla starostům. Snažíme se je přesvědčit o prospěšnosti našeho záměru a získat pro něj maximální možnou podporu. 

Váš tým se věnuje i navazujícím podpůrným aktivitám v terénu. Je to tak?
Pokud v lokalitě zainvestujeme a začneme nabízet solidní rychlosti, je důležité o tom místní informovat. Hledáme proto vhodné komunikační kanály přímo na místě. Typicky nám dobře poslouží třeba plot kolem zahrádky restaurace, naše telekomunikační sloupy či sloupy veřejného osvětlení. Poté v aukci vybíráme, který z našich více než dvaceti partnerů může na plochy umístit svou reklamu s informací o zrychlení a nabídkou konkrétní služby. Vše samozřejmě vyhodnocujeme a sledujeme, jaký dopad na prodeje naše úsilí mělo.

Jaké se k vám na venkovní reklamy dostávají reakce?
Většinou je vše v pořádku. Řešili jsme jen jednotky případů, kdy reklama někomu vyloženě vadila. Třeba v jedné obci na Vysočině nám s výlepem dokonce pomáhal starosta. Viděl našeho kolegu, ptal se ho, co dělá, a tak se mu to zalíbilo, že mu nakonec s polepem rozvaděčů pomohl. To bylo super. 

Jak vypadá váš běžný pracovní den nebo týden? Jste také hodně v terénu, nebo už spíše pracujete z kanceláře?
Moje práce je hodně o rozvoji lidí, strategickém řízení a práci s daty. Rozjíždíme čím dál víc projektů spojených s výstavbou optiky. Musím zajistit, aby kolegové efektivně, včas a hlavně v odpovídající kvalitě zpracovali přidělené obce. Aktuálně navíc vyhodnocuji klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) za první pololetí a připravuji další do konce roku. Také teď rozšiřujeme tým, abychom zajistili kapacitu pro optické projekty, které budou následovat. Takže výběrová řízení mi zabírají nemalou část pracovního týdne.

Co se starosty nejčastěji probíráte, co je zajímá?
Naším úkolem je zejména vysvětlit, proč je modernizace pevné sítě pro obce klíčová – z hlediska digitalizace i zvýšení úrovně a konkurenceschopnosti obyvatel. Zároveň s tím přicházejí otázky k samotné realizaci sítě – tedy časování, plánování a s tím spojená nutná administrativa. 

Jak vlastně starostové CETIN vnímají, znají ho?
Za ty tři roky vidím velký posun. Na začátku CETIN znali spíše v kontextu nástupce Českého Telecomu. Dnes, když se řekne CETIN, tak drtivá většina starostů ví, co děláme a kdo jsme. Důležité je dlouhodobé budování vztahů s představiteli samospráv a dalšími klíčovými partnery v regionu. Navštěvujeme proto různé konference pořádané Svazem měst a obcí. Často se k nám na těchto akcích starostové sami hlásí a dávají nám zpětnou vazbu. 

Jak je to s koordinací výstavby? Lidé si občas stěžují, že k ní nedochází a rozkopávají se stále ty samé chodníky.
Ano, to se bohužel stává. Než výstavba v terénu začne, trvá to klidně rok a půl přípravných prací. Do té doby je možné, že chodník někdo otevře kvůli dříve naplánované stavbě. Snažíme se však naše práce vždy koordinovat. Ptáme se starostů, co v obci plánují na příští dva roky, a snažíme se to projektovat společně s dalšími firmami. Je to pro nás i levnější. Ne vždy se to ale povede. 

Aktuálně v CETINu testujeme technologické novinky jako microtrenching nebo macrotrenching. Je to věc, která by mohla výstavbu zjednodušit a urychlit, protože nemusíme rozkopávat celý chodník nebo silnici, stačí jen malá drážka. Bavíte se o tom i se starosty?
Samozřejmě, každé využití nového technologického postupu typu macro či microtrenching musíme dopředu projednat s vedením obce. Logicky na jejich straně vzniká obava z neznámého. Na nás je, abychom případné pochybnosti rozptýlili, vše pečlivě vysvětlili a vyzdvihli benefity optické sítě.

Umění komunikace je tak jednou z nejdůležitějších dovedností, které potřebujete na vaší pozici, že?
Pro mě jako obchodníka je to skutečně zásadní. Nejde jen o komunikaci směrem ven, ale také s kolegy v týmu i celé firmě. Musím umět mluvit s každým a dojít k nějakému řešení. Kromě komunikačních dovedností je potřeba mít i technické znalosti. Musím vědět, jak vypadá optický nebo metalický kabel, jak funguje koncový rozvaděč nebo vnitřní rozvody. Důležité je i umění efektivně pracovat s excelem. 

Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Určitě komunikace a hledání řešení. 

Co vás naopak baví nejmíň?
Když nemám kompletní datové podklady, které potřebuji k práci. V poslední době už se to ale naštěstí moc neděje. 

Měl jste někdy svou práci snů?
Jako dítě jsem hrál hodně fotbal, tak jsem samozřejmě chtěl být profesionální sportovec. Měl jsem k tomu ale výkonnostně hodně daleko. Moje aktuální práce v CETINu mě ovšem baví natolik, že si myslím, že to moje práce snů je. Neměnil bych. 

Co děláte ve volném čase?
Sport, a především míčové sporty, mě provází celý život. Už hraji míň fotbal, ale o to víc mě baví nohejbal, tenis nebo ping-pong. S manželkou také hodně chodíme. Sport mám rád i pasivně – hlavně hokej. Velmi rád fandím na zápasech hokejového klubu Dynamo Pardubice. Snažím se chodit na všechny zápasy a být v obraze. 

Co byste přál CETINu na příštích pět až deset let?
Hrozně moc bych chtěl, aby byl CETIN lídrem v segmentu optických přípojek. Přál bych si, abychom dokázali rychle stavět, dobře službu provozovali, a rychlý internet tak mohlo využívat co nejvíc lidí. Také bych chtěl, aby CETIN považovali za seriózního partnera. 

Kde vidíte budoucnost internetu v příštích deseti letech?
Budoucnost internetu souvisí určitě s optikou. Myslím, že to bude hodně spojené s internetem věcí. Věřím, že za deset let si napojíme na internet tři čtvrtě domácnosti. Běžně budeme mít aplikace, které nám řeknou, co máme v lednici, kdy nám doprala pračka, dopekla trouba nebo jaká je teplota v místnosti, i když ještě nebudeme doma. Internet nám zkrátka zjednoduší život a ušetří čas.