Optika je zárukou nerušeného herního zážitku

Optika je zárukou nerušeného herního zážitku

Gaming je dnes celosvětový fenomén a souboje těch nejlepších hráčů sledují miliony lidí po celém světě. Aby bylo možné hrát v co nejvyšší kvalitě, je třeba mít stabilní připojení bez výpadků. A právě v tento moment vstupuje do hry CETIN, který se stará o to, aby nejen hráči měli rychlý a stabilní internet. Ale spojení CETINu a gamingu je mnohem širší, což potvrzuje také projektový manažer Tomáš Toť, který je sám vášnivým hráčem a například ve hře Call of Duty má odehráno více než 10 tisíc hodin. A také proto je jedním z jeho zaměření v CETINu herní budoucnost. Co obnáší profesionální hraní, jaký bude vývoj gamingu a mnoho dalšího se dozvíte v následujícím článku, který vychází z třetího dílu CETIN podcastu. Ten si můžete poslechnout na některé z vašich oblíbených platforem:

Spotify: https://spoti.fi/3BXkfEp
Apple podcasts: https://apple.co/3H96jLp
Google podcasts: https://bit.ly/3koHfq6

Hrajete zrovna napínavou hru proti soupeři, kterého jste ještě dosud neporazili. Už jste jen krůček od toho, aby se to konečně povedlo. Chystáte se na závěrečný úder, ale najednou vypadne internet a je po všem. Nezbývá pak nic jiného, než se opět připojit a zkusit to znovu. „V dnešní době neustále roste tok dat, a proto je zásadní stabilní připojení. A je to právě pevná síť, která umožní hraní bez lagování a výpadků,“ říká Tomáš Toť.

V CETINu je nyní hlavním cílem připojení milionu domácností na optický internet o rychlosti až 1 Gb/s. „Optika je pro online hraní zásadní, protože je zde třeba mít zejména stabilní připojení. Například při nepřízni počasí může jakýkoliv jiný druh připojení vypadávat, a rušit tak zážitek ze hry. Nebo v některých případech i dokonce znemožňovat hraní,“ doplňuje Toť.

Cloud gaming jako hraní buducnosti
Gaming se vyvíjí rapidní rychlostí, ale zároveň naráží na problém s dodávkami čipů, jejichž nedostatek řadě hráčům znemožňuje pořízení adekvátního herního vybavení. Z tohoto důvodu se v herní komunitě stále častěji skloňuje cloud gaming jako budoucnost hraní. „Tato myšlenka spočívá v tom, že když si budete chtít zahrát hru, kterou už váš počítač nerozjede, tak se přihlásíte na určité webové stránky. Zaplatíte si třeba měsíční poplatek a vyberete si, jak výkonný stroj chcete mít. Prostřednictvím internetového připojení hrajete vzdáleně skrze tento počítač,“ popisuje Toť.

Při tomto stylu hraní se sníží nároky na výkon počítače, ale naopak se zvýší nároky na připojení. „Bylo by ideální, kdyby na stejné síti bylo herní zařízení i server, na kterém hráč hraje. To by se však muselo sjednat s herními společnostmi, které tyto servery provozují. Ale kdyby se tyto platformy dostaly do jedné sítě, tak by to velmi zlepšilo podmínky pro hráče,“ podotýká Toť.

Zároveň to může být také jedno z dalších využití chystané optické sítě. „Pokud bychom dostali tyto herní servery do naší infrastruktury v ČR, tak bychom měli v CETINu vedle zajišťování stabilního internetu a dlouholetého partnerství MČR v počítačových hrách další způsob, jak zpříjemňovat českým hráčům jejich hraní,“ říká Toť.

Hraní jako koníček i jako práce
S vývojem her roste také herní komunita a gaming se stále více profesionalizuje. Přibývá více a více turnajů i sponzorů, kteří financují ty nejlepší hráče. „Dnes je zcela běžné, a platí to i v ČR, že třeba fotbalové kluby mají své esport týmy. Nebo že sponzoři a investoři vstupují do herních týmů, které finančně podporují a nesou náklady na ubytování, stravu či letenky,“ popisuje Toť.

A jaká je cesta k profesionálnímu hraní? „Většina hráčů začíná na veřejných serverech, kde se postupně zdokonalují, trénují své dovednosti a rozšiřují logičtější myšlení. Pokud jsou opravdu dobří, sbírají postupně úspěchy a dávají o sobě vědět na turnajích. Pak už záleží, jestli je osloví nějaký tým nebo se třeba rozhodnou spolu s dalšími hráči založit svůj vlastní tým,“ objasňuje Toť.

I přes neustálý vývoj herního průmyslu existují hry, které se drží na vrcholu oblíbenosti profesionálních hráčů už několik let. „Nejhranější hry jsou Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends či Dota 2, což jsou hry, na kterých ti nejlepší vydělají až desítky milionů dolarů. Mezi tyto hry patří možná pro někoho překvapivě také formule F1, která je mezi profi hráči velmi oblíbená,“ vyjmenovaná Toť.

Gaming a esport získávají v posledních letech stále více fanoušků a turnaje jsou stále větší a náročnější. To vyvolává otázku, zda je hraní počítačových her sportem, který by měl být třeba i na olympiádě. „Už nyní některé země uznávají hráče počítačových her jako sportovce. V Americe mají hráči a týmy před turnaji různé kempy. Také v Česku máme dva týmy, které mají svoje herní doupě, kde se scházejí a trénují. Podobnost s klasickým sportem vidím také v samotné praxi. Hráč totiž trénují řešení různých herních situací a získávají zkušenosti, které poté využijí na turnajích. A to je opět podobné jako ve sportu,“ zmiňuje Toť.

Český gaming mezi světovou špičkou
Česká republika přispěla hernímu průmyslu v posledních letech několika povedenými tituly, které vyvolaly mezinárodní ohlas. „Aktuálním tahounem naší scény je určitě Beat Saber, kdy světelným mečem sekáte předměty, které proti vám létají na obrazovce. To je opravdu zajímavá věc. Máme i několik dalších titulů, o kterých je ve světě hodně slyšet,“ podotýká Toť.

Vedle vývojářských úspěchů se český esport neztrácí ani na mezinárodní hráčské scéně. „Máme to trochu složitější, jelikož jsme poměrně malá země. Ale i přesto jsme například na Call of Duty scéně několik let jednoznačně vládli. Kluci hrají často i v zahraničních týmech, dávají o sobě vědět a vydělávají tím také slušné peníze,” doplňuje Toť.

Hraní her rozvíjí smysl pro spolupráci
Řada rodičů se obává, že počítačové hry, ve kterých se objevuje násilí, mohou mít vliv na dětskou agresivitu v reálném životě. V některých případech tak dětem hraní her omezují či zakazují. „Svádět agresivitu na hry není úplně fér, protože těch potenciálních vlivů je mnohem více. Naopak si troufám říci, že hraní her může v určitých ohledech dětem prospívat. Třeba děti, které hrají Minecraft, mají velkou výhodu oproti ostatním, protože tím rozvíjejí přemýšlení, představivost a smysl pro spolupráci. Musí spolu komunikovat, dohodnout se, ale také vést a nechat se vést. Je to takové projektové řízení v praxi už od školy,“ vysvětluje Toť.

To však není jediný přinos, které hry mohou do života přinést. „Jedním z hlavních plusů všech her je bezesporu angličtina, kterou hry velmi rozvíjí. Zájem o hry je zároveň jednou z cest k získání práce. „Hodně hráčů to táhne do herních studií. Někteří mohou o hrách psát jako novináři a další se mohou starat o herní marketing. Mně to zavedlo do projektového řízení CETINu, protože právě CETIN je ten pevný internet, který potřebujeme jako základ pro počítačové hry. A zpětně musím říct, že to pro mě byla výhra v loterii, Gaming je v CETINu na rozvoji a já jsem moc rád, že můžu být u toho,“ uzavírá Toť.