S nástupem umělé inteligence stojíme na prahu nové internetové revoluce

S nástupem umělé inteligence stojíme na prahu nové internetové revoluce

František Ettler je odpovědný za webové portály CETINu v Česku i zahraničí. V rozhovoru se dozvíte, jak se za dobu jeho působení v CETINu weby zlepšily nebo jak podle něj ovlivní weby umělá inteligence. 

Co jste vystudoval? 
Na České zemědělské univerzitě v Praze jsem vystudoval obor Systémové inženýrství a informatika. Tehdy jsem se poprvé setkal s internetem. Už během studia jsem si zřídil živnostenský list a začal podnikat v oblasti marketingu – začal jsem vytvářet webové stránky. Ze systémového inženýra jsem se tak postupně stal marketingovým specialistou. 

Kde jste pracoval před nástupem do CETINu? 
Prošel jsem velkými korporáty i menšími firmami nebo digitální agenturou. Deset let jsem působil na volné noze. Moje pracovní náplň se vždy točila kolem webu – ať už to byly grafické práce, frontend kódování, backend vývoj, práce s databázemi nebo redakčními systémy. Postupně jsem se také naučil spravovat online reklamní kampaně. Dnes tak umím navrhnout logo nebo vysázet knihu a zároveň mi nevadí připravit strategii digitálního projektu. 

Jak jste se dostal k práci v CETINu? 
V CETINu jsem od loňského podzimu na pozici manažera digitálního marketingu a product ownera webových portálů. Zaujal mě tehdy popis práce, který přesně vystihoval to, co jsem chtěl dělat. Po pěti letech jsem tak odešel ze softwarové firmy. Nastala ta správná chvíle se profesně posunout, poznat nové lidi, přijmout nové výzvy a naučit se něco nového.

Co vás v popisu práce v CETINu nejvíce zaujalo?  
Byl to hlavně široký záběr pozice, mohu tak uplatnit všechny znalosti v oboru, které jsem za roky mé kariéry získal. Částečně jde o webařskou práci, zároveň mám na starost strategii a kampaně. Pozice vyžaduje i manažerské dovednosti. 

Je pro vás manažerská práce něco nového, nebo jste si ji vyzkoušel už dřív? 
Nejsem manažerem v pravém slova smyslu – nemám pod sebou dedikované kolegy. Jsem  projektově orientovaný a pracuji týmově s mnoha odděleními. Mám na starost koordinaci agentur, které potřebujeme pro správu webových stránek. Do určité míry to pro mě ale nová zkušenost je a jsem za ni rád.  

Mohl byste vaši pozici popsat podrobněji? 
Product owner je v agilním řízení někdo, kdo by měl definovat vizi produktu a rozhodovat, co se s ním v danou chvíli bude, nebo nebude dělat. V mém případě jsou produktem weby. Udržuji seznam úkolů, dávám jim priority a koordinuji webový tým tak, aby produkt vyhovoval naší vizi. Musíme zajistit správu webů z pohledu obsahu i technické správnosti. Staráme se, aby byly weby rychlé, přehledné a technicky vyhovující. V neposlední řadě mám za cíl na ně přilákat návštěvníky, a to organicky i prostřednictvím placených kampaní.

K jakým změnám či zlepšením jste v souvislosti s weby CETINu už přispěl?
První půlrok jsem věnoval konsolidaci a revizi stavu, v jakém se CETIN portály nachází. Zejména jsem se snažil přispět ke zefektivnění, optimalizaci a uživatelsky přívětivějším online prezentacím společnosti. Také jsem revidoval náklady na kanály, které s námi v rámci portálů kooperují. To se povedlo, na weby nám chodí více lidí a nachází na nich informace, které hledají. Vyjádření o existenci sítí nebo ověření dostupné rychlosti v pevné síti CETIN jsou hojně navštěvované stránky. V rámci optimalizace nákladů jsme mnohem efektivnější. 

Čím se aktuálně zabýváte? 
Zrovna chystám nové weby pro kolegy v Bulharsku, Maďarsku a Srbsku.

Jaké dovednosti člověk na vaší pozici potřebuje? 
Důležité je umění komunikace s IT, byznysem i marketingem a také technické znalosti webu a marketingu.  

Co vás na vaší práci nejvíce baví? 
Baví mě zlepšovat webové portály tak, aby byly efektivnější a technicky i informativně na co nejvyšší úrovni. 

Co vás naopak nebaví?
Umím si představit, že by některé procesy mohly být rychlejší. Sám se snažím ke zefektivnění a zrychlení přispět.  

Měl jste někdy práci snů? 
Inklinoval jsem k technickým profesím, tak počítače pro mě byla celkem jasná volba. Také mě vždy fascinovala kosmonautika a vesmírný výzkum. O vesmír se zajímám dodnes – například o současnou misi Artemis na Měsíc nebo i o tu padesát let starou Apollo. 

Co děláte ve volném čase? 
Celý den se pohybuji v online světě, proto se snažím relaxovat v offline světě. S ženou jsme původně z Prahy, ale přestěhovali jsme se na venkov do středních Čech, kde můžeme relaxovat na zahradě a pěstovat zeleninu. Vazba na normální nedigitální svět je pro mě opravdu důležitá. Kromě toho jezdíme s rodinou na výlety a rádi objevujeme nová místa ve Středomoří. 

Co byste přál CETINu na příštích pět až deset let? 
Určitě bych mu přál, aby byl technologicky pořád na špičce a aby nabízel zajímavé portfolio služeb a produktů. 

Kde vidíte budoucnost internetu v příštích deseti letech? 
Myslím, že stojíme na prahu nové internetové revoluce – hlavně vzhledem k nástupu umělé inteligence. To, co dnes známe jako web, už možná za pár let webem nebude. Některé věci třeba zaniknou úplně. Například to, čemu říkáme optimalizace pro vyhledávače, se bude muset změnit určitě. Možná o tom budeme mluvit jako o optimalizaci pro umělou inteligenci.

Ovlivňuje umělá inteligence už v současnosti vaši práci?    
Zkoušíme nástroje jako ChatGPT nebo Midjourney. Po prvních zkušenostech se zdá, že by nám mohly usnadnit určité rutinní činnosti.